طراحی لوگو و برندسازی

 

 

بسیاری از از افراد طراحی لوگو و برندسازی را مشابه هم می دانند و تقاوتی بی آن ها قائل نیستند. اما اگر چه این دو یعنی طراحی لوگو و برندسازی ارتباط مستقیم و تنگانگی با یکدیگر دارند ولی مشابه هم نیستند و تفاوت هایی با هم دارند. حتی برخی افراد هستند که این دو موضوع را به جای هم به کار می برند و آن ها را مترادف یکدیگر می دانند. اما این کار غلط است، چرا که اگر چه هر دو برای تبلیغات به  کار گرفته می شوند، اما دارای فرآیند های متفاوتی هستند.

در این مطلب از وبسایت چاپ شیراز، متخصص در تبلیغات چاپی و آنلاین و طراحی لوگو در شیراز به بررسی این دو موضوع یعنی طراحی لوگو و برندسازی می پردازیم و تفاوت های آن ها را بیان می کنیم.

 

طراحی لوگو و برندسازی

 

طراحی لوگو چیست؟

لوگو یک نشان یا تصویر گرافیکی است که به شکل های مختلف مثل علامت، سمبل، نوشتار و یا ترکیبی از این ها وجود دارد. طراحی لوگو هم به طراحی این نشان گرافیکی توسط متخصص آن گفته می شود. در واقع لوگو هویت شرکت شماست. لوگوی شرکت همانند کارت ملی برای اشخاص است. شما قرار است محصولات و خدمات خود را با لوگو به مشتریان و مخاطبان خود معرفی کنید، پس باید در انتخاب و طراحی آن دقت کافی داشته باشید.

 

برندسازی چیست؟

برندسازی که آن را با عنوان برندینگ نیز می شناسند، به معنی کلیه ی فعالیت ها و اقداماتی است که توسط آن ها خود و محصولات و خدماتتان را به مشتریان معرفی می کنید. البته در برندسازی فقط معرفی مطرح نیست و باید آنقدر این فعالیت ها زیاد و چشم گیر باشد، که معروف و محبوب شوید و بر سر زبان ها بیفتید. در برندسازی باید همه در مورد شما صحبت کنند و همه جا نامی از شما و برندتان باشد. در این صورت است که شما موفق به برندسازی برای خود یا شرکتتان شده اید.

 

تفاوت طراحی لوگو و برندسازی

اما حالا که با لوگو و برند آشنا شدیم، بیایید بررسی کنیم و ببینیم که طراحی لوگو و برند سازی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ مهم ترین تفاوت طراحی لوگو و برندسازی این است که طراحی لوگو مقدمه و پیش نیازی برای برندسازی است. لوگو صرفا یک طرح گرافیکی است اما این برند است که به لوگو اعتبار و مفهوم می بخشد.

به عنوان مثال برند های نایک، آدیداس و ... را در نظر بگیرید. شما هر کدام از آن ها را با یک نشان تجاری که لوگوی آنهاست می شناسید؟ اما آیا به خاطر لوگو از این برند خرید می کنید؟ مسلما خیر! دلیل خرید شما از این شرکت ها کیفیت و اصالت محصولات آن هاست. و این همان برندسازی است؛ یعنی برندی مورد اطمینان، معتبر و با کیفیت.